Onze eigen ZAT-kids hebben er weer een nieuwe acteerervaring bij. Onlangs werden zij benaderd door “The Brandwagon”, een creatief bureau dat films en foto’s maakt voor instanties en bedrijven. Reclame, maar dan op een nieuwe manier. De vraag was of het de kinderen leuk leek om eens mee te spelen in een heel klein rolletje in de serieuze filmopnames van een reclamefilmpje voor het bedrijf Aaltjes Online, zij ontwikkelen en verkopen producten om op een natuurlijke manier bijvoorbeeld insecten te bestrijden.

3 december was het zover, Om 19.00 verzamelden 12 spelers zich in de Biotoop in Haren waar we ontvangen werden door Roos Hagenauw,. Het script zei dat zij een schoolklas speelden, die een taalles kregen, met daar in een grappige verwijzing naar Aaltjes Online. Goed voorbereid kwamen de kinderen en enkele ouders aan. Schoolkleding, schriften, tassen, pennen en hun eigen film-onderwijzer namen plaats in het speciale leslokaal.

De regisseur legt uit hoe het filmen in elkaar zal zitten, wat er van iedereen verwacht wordt en er wordt even geoefend met de paar zinnetjes die gezegd moeten worden. De camera- en geluidsmensen nemen hun plaats in en vanaf de aankondiging “take 1” heerst er een rust en werksfeer in de ruimte. Vanuit elke camera positie werden diverse opnames gemaakt. Van de meester, van de kinderen met tekst en van de rest van de klas. Meer dan 20 takes later, met steeds dezelfde zinnetjes, klinkt voor de laatste keer het “Cut!” van de cameraman en staat alles op film. Toen de organisatie vroeg of de kinderen nog wel eens mee wilden doen aan dit soort filmopnames, klonk een volmondig “JAAAA” door het hele gebouw. De kinderen gingen naar huis met een heel nieuwe ervaring plus een chocoladeletter. Er werd in de whatsappgroep nog lang nagepraat over deze avond.